Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Νοεμβρίου 1, 2024

Δυνατή πλέον η διενέργεια Τοπικών Δημοψηφισμάτων

  Τι προβλέπει η σχετική νομοθεσία: κωδικοποιημένα τα άρθρα 133-151 του νόμου 4555/2018. Από την έναρξη της τρέχουσας δημοτικής και περιφερειακής περιόδου, που ξεκίνησε τον Ιανουάριο 2024, είναι πλέον δυνατή η διεξαγωγή  τοπικών δημοψηφισμάτων , δηλαδή δημοψηφισμάτων σε επίπεδο  δήμου  ή  περιφέρειας . [λεπτομερής οδηγός ΕΔΩ] Η δυνατότητα διενέργειάς τους είχε προβλεφθεί με τον Ν. 4555/2018, πλην όμως η ισχύς του νόμου ως προς τα δημοψηφίσματα είχε ανασταλεί για ολόκληρη την προηγούμενη δημοτική και περιφερειακή περίοδο δυνάμει του άρ. 11 παρ. 1 του Νόμου 4674/2020. Τα τοπικά δημοψηφίσματα διενεργούνται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των  άρθρων 133-151  του  νόμου 4555/2018 . Σε επίπεδο δήμου αποφασίζονται είτε (α) κατόπιν απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, με πλειοψηφία των 2/3 του συνόλου των μελών του, είτε (β) μετά από αίτηση αριθμού εγγεγραμμένων εκλογέων, ο οποίος δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 10% του συνολικού αριθμού των...

ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

  Τα   τοπικά δημοψηφίσματα , δηλαδή τα δημοψηφίσματα σε επίπεδο δήμου ή περιφέρειας, διενεργούνται σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις των   αρ. 133-151 του νόμου 4555/2018 Για όσα θέματα δεν ρυθμίζονται ειδικά στον παρόντα νόμο, εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του  π.δ. 26/2012  (Α΄ 57) Αναλυτικότερα: ΠΟΙΟΣ ΠΡΟΚΗΡΥΣΣΕΙ ΤΟ ΤΟΠΙΚΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ ΝΟΜΙΚΗ ΙΣΧΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ ΣΤΑΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΠΙΚΟΥ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

  Στο παράρτημα περιλαμβάνονται προσχέδια εγγράφων και οδηγίες, προς διευκόλυνση των πολιτών, και αφορούν τα διάφορα στάδια της διαδικασίας ενός Δημοτικού Δημοψηφίσματος,. 1.  Προσχέδιο Αίτησης Προκήρυξης Δημοψηφίσματος (για συλλογή υπογραφών) 2.  Προσχέδιο Αίτησης Προκήρυξης Δημοψηφίσματος (προς τον Πρόεδρο του Δ.Σ) 3.  Προσχέδιο πράξης συγκρότησης Επιτροπής Πρωτοβουλίας 4.  Προσχέδιο Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας Επιτροπής Πρωτοβουλίας 5. Προσχέδιο Αίτησης Εγγραφής Μέλους στην Επιτροπή Πρωτοβουλίας 6. Προσχέδιο Ειδικής έκθεσης εσόδων και δαπανών Επιτροπής Πρωτοβουλίας 7. Οδηγίες Συλλογής Υπογραφών 8. Οδηγίες προς τις Επιτροπές Πρωτοβουλίας για την οικονομική διαχείριση

ΣΤΑΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΠΙΚΟΥ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ

Από την πρωτοβουλία για την διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος μέχρι την επικύρωση των αποτελεσμάτων του μεσολαβούν τα εξής 12 στάδια: Πρωτοβουλία για διενέργεια δημοψηφίσματος Απόφαση περί διεξαγωγής του δημοψηφίσματος Δημοσίευση της απόφασης περί διεξαγωγής του δημοψηφίσματος Κοινοποίηση της απόφασης Έλεγχος νομιμότητας της απόφασης διενέργειας του δημοψηφίσματος- επικύρωση ή ακύρωση της απόφασης Δυνατότητα διοικητικής προσφυγής κατά της απόφασης περί διενέργειας δημοψηφίσματος και κατόπιν δικαίωμα προσφυγής στην Δικαιοσύνη κατά την απόφασης του Επόπτη ΟΤΑ Προεκλογική περίοδος Ψηφοφορία Διαλογή των ψήφων Σύνταξη Πίνακα αποτελεσμάτων Εγκυρότητα δημοψηφίσματος Έλεγχος του κύρους του δημοψηφίσματος και του αποτελέσματος της ψηφοφορίας

12. Έλεγχος του κύρους του δημοψηφίσματος και του αποτελέσματος της ψηφοφορίας

Αρμόδιο δικαστήριο για τον έλεγχο του κύρους του δημοψηφίσματος και του αποτελέσματος της ψηφοφορίας είναι το Διοικητικό Εφετείο στο οποίο υπάγεται η έδρα του οικείου δήμου ή της οικείας περιφέρειας. Η ένσταση κατά του κύρους του δημοψηφίσματος και του αποτελέσματος της ψηφοφορίας ασκείται με δικόγραφο, το οποίο κατατίθεται μαζί με τρία (3) αντίγραφα στο Πρωτοδικείο του άρθρου 149 παράγραφος 2, μέσα σε προθεσμία επτά (7) ημερών από τη λήξη του χρόνου δημοσίευσης της πράξης με την οποία ανακηρύσσεται το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας. Το δικόγραφο της ένστασης απαιτείται να περιέχει τα στοιχεία που προβλέπονται στο άρθρο 251 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. Η διαβίβαση της ένστασης στο αρμόδιο για την εκδίκασή της δικαστήριο γίνεται σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στο άρθρο 252 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. Οι ενστάσεις κατά του κύρους του δημοψηφίσματος και του αποτελέσματος της ψηφοφορίας συζητούνται κατά προτίμηση και πάντως μέσα σε ένα (1) μήνα από τη διεξαγωγή της ψηφοφορίας. Η απόφα...

11. Εγκυρότητα δημοψηφίσματος

Έγκυρο θεωρείται το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, εφόσον στην ψηφοφορία συμμετείχε το σαράντα τοις εκατό (40%) των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους. Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, που διεξάγεται σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, δεσμεύει το οικείο συμβούλιο στο πλαίσιο της απόφασης που θα λάβει αυτό, ως προς το θέμα επί του οποίου έχει διεξαχθεί το δημοψήφισμα.

10. Σύνταξη Πίνακα αποτελεσμάτων

Το αρμόδιο Πρωτοδικείο προβαίνει στην σύνταξη του πίνακα αποτελεσμάτων του δημοψηφίσματος ως εξής: Την επομένη της ψηφοφορίας αρχίζει από το αρμόδιο Πρωτοδικείο η συγκέντρωση και η εξαγωγή των αποτελεσμάτων της ψηφοφορίας. Μόλις συγκεντρωθούν τα αποτελέσματα όλων των εφορευτικών επιτροπών, το αρμόδιο Πρωτοδικείο προβαίνει στη σύνταξη του πίνακα αποτελεσμάτων της επόμενης παραγράφου. Στον πίνακα αποτελεσμάτων περιλαμβάνονται: α. ο αριθμός των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων, β. ο αριθμός των ψηφοφόρων που ψήφισαν, γ. ο αριθμός των εγκύρων ψηφοδελτίων, δ. ο αριθμός των λευκών ψηφοδελτίων και ε. ο αριθμός των άκυρων ψηφοδελτίων στ. αριθμός των εγκύρων ψηφοδελτίων που συγκέντρωσαν οι απαντήσεις σε κάθε ερώτημα. Ο πίνακας υπογράφεται από τον Πρόεδρο του Πρωτοδικείου. Επικυρωμένο αντίγραφό του αποστέλλεται αμέσως στον περιφερειάρχη ή το δήμαρχο, αντίστοιχα, οι οποίοι μεριμνούν για τη δημοσίευση και τη δημοσιοποίησή του.

9. Διαλογή των ψήφων

Από τις προτιμήσεις των ψηφοφόρων σε κάθε ερώτημα επικρατεί εκείνη, η οποία συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία των έγκυρων ψηφοδελτίων. Τα λευκά δεν προσμετρώνται στα έγκυρα ψηφοδέλτια. Κατά τα λοιπά για τη διαλογή των ψηφοδελτίων και την εξαγωγή του αποτελέσματος της ψηφοφορίας εφαρμόζονται αναλόγως τα άρθρα 89 έως 94 του Π.Δ. 26/2012 (ΦΕΚ Α’ 57).

8. Ψηφοφορία

Η ψηφοφορία διεξάγεται μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από τη δημοσίευση της απόφασης με την οποία προκηρύσσεται το δημοψήφισμα Η ψηφοφορία διεξάγεται πάντοτε ημέρα Κυριακή και διαρκεί από τις 7.00 π.μ. έως τις 19.00 μ.μ. της ίδιας ημέρας. Το δημοψήφισμα διενεργείται με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία. Δικαίωμα ψήφου στο δημοτικό ή περιφερειακό δημοψήφισμα έχουν όσοι έχουν δικαίωμα ψήφου στις εκλογές για την ανάδειξη των δημοτικών ή περιφερειακών αρχών, αντίστοιχα. Οι εκλογείς εκφράζουν την προτίμησή τους σε έντυπο ψηφοδέλτιο θέτοντας σταυρό μαύρης ή κυανής απόχρωσης παραπλεύρως μίας από τις διαθέσιμες προεπιλεγμένες απαντήσεις, που έχουν καθοριστεί με την απόφαση προκήρυξης του δημοψηφίσματος, για κάθε ερώτημα. Ψηφοδέλτιο που δεν φέρει σταυρό παραπλεύρως μίας από τις διαθέσιμες απαντήσεις σύμφωνα με την παράγραφο 1 θεωρείται, ως προς το συγκεκριμένο ερώτημα, λευκό. Στις λοιπές περιπτώσεις εφαρμόζονται αναλόγως τα άρθρα 73 και 76 του  π.δ. 26/2012 (Α’ 57)

Ποια η νομική ισχύς του τοπικού Δημοψηφίσματος;

  Το δημοψήφισμα μπορεί να είναι: (α) Αποφασιστικού χαρακτήρα, δηλαδή το αποτέλεσμά του να είναι δεσμευτικό για τον ΟΤΑ που το προκήρυξε ή (β) συμβουλευτικού χαρακτήρα. Ο χαρακτήρας του δημοψηφίσματος ως αποφασιστικού ή συμβουλευτικού καθορίζεται στην απόφαση προκήρυξής του. Όταν το αντικείμενο του δημοψηφίσματος δεν ανάγεται στην αποφασιστική αρμοδιότητα του οικείου δήμου ή της οικείας περιφέρειας, έχει υποχρεωτικά συμβουλευτικό χαρακτήρα.

Ποιο μπορεί να είναι το αντικείμενο του δημοψηφίσματος;

Δημοτικό ή περιφερειακό δημοψήφισμα μπορεί να προκηρύσσεται για κάθε θέμα, ακόμη και εκτός της αποφασιστικής αρμοδιότητας του ΟΤΑ που το προκηρύσσει, εκτός από ζητήματα σχετικά με: (α) Την εθνική ασφάλεια (β) την εξωτερική πολιτική (γ) τη μεταναστευτική πολιτική (δ)την ερμηνεία και εφαρμογή διεθνών συνθηκών (ε) ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα (στ) την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης και λατρείας (ζ) τη θεσμική οργάνωση όλων των γνωστών θρησκειών. (η) Θέματα δημοσιονομικής διαχείρισης του οικείου Ο.Τ.Α. (θ) Θέματα επιβολής τελών και (ι) θέματα ανακαθορισμού του αριθμού και των ορίων των δήμων, των κοινοτήτων, των περιφερειών και των περιφερειακών ενοτήτων της χώρας.  

Ποιος προκηρύσσει το τοπικό Δημοψήφισμα;

Τόσο σε επίπεδο δήμου, όσο και σε επίπεδο περιφέρειας η διαδικασία είναι ανάλογη. Διαφοροποιούνται μόνο τα όργανα που αντιστοίχως είναι αρμόδια για να λαμβάνουν τις αποφάσεις. Ακολούθως, τα τοπικά δημοψηφίσματα αποφασίζονται : (α) Κατόπιν απόφασης του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου του δήμου ή της περιφέρειας όπου πρόκειται να διενεργηθεί το δημοψήφισμα με πλειοψηφία των 2/3 του συνόλου των μελών του ή (β) μετά από αίτηση εγγεγραμμένων εκλογέων ο οποίος δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 10% του συνολικού αριθμού των εγγεγραμμένων εκλογέων του δήμου ή της περιφέρειας όπου ζητείται να διεξαχθεί το δημοψήφισμα και, κατόπιν, έγκριση του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου που λαμβάνεται με απλή πλειοψηφία.

7. Προεκλογική περίοδος

  Η προεκλογική περίοδος περιλαμβάνει: (α) Δημόσιο Διάλογο :  Το δημοτικό ή περιφερειακό συμβούλιο οφείλει να λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για την επαρκή και πολύπλευρη ενημέρωση των πολιτών γύρω από το θέμα επί του οποίου καλούνται να αποφασίσουν. Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, οι δημόσιοι και οι ιδιωτικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί, οι τηλεοπτικοί σταθμοί ελεύθερης λήψης, καθώς επίσης οι φορείς παροχής συνδρομητικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών κάθε μορφής, τοπικής ή εθνικής εμβέλειας, τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης και οι ιστοσελίδες υποχρεούνται να διασφαλίζουν τη σφαιρική, πολύπλευρη και αντικειμενική ενημέρωση σχετικά με το ερώτημα ή τα ερωτήματα του δημοψηφίσματος. Για τις απαγορεύσεις που αφορούν τους μετέχοντες στο δημοψήφισμα, σύμφωνα με το άρθρο 139 παράγραφοι 1 και 2, ισχύει αναλόγως το άρθρο  46  του π.δ. 26/2012 (Α’ 57) Στο δημόσιο διάλογο, επί του ερωτήματος ή των ερωτημάτων που τίθενται στην ψηφοφορία μπορούν να συμμετέχουν: (1) – πολιτικά κόμμα...